Ugrás a fő tartalomra

Csikk és hamu

 A túlfeszültség miatt az áram, a nyugati ember alapvető szükséglete megszűnt létezni. Az emberek tudták, hogy a sötétség nem lesz állandó társuk, múlandó állapot. Mégis abban a pillanatban, hogy minden elsötétült, adrenalin szabadult fel a testekben és cselekedni kezdtek.

A sötétben tapogatózva, az aki eddig fényben élt nehezen találja meg merre van az előre. Az ismerős tárgyak egyszerre lesznek jelzőkkel felaggatva. Aprók, hidegek, hegyesek. Feltűnően hangosan kezd kattogni az óra mutatója és az idő múlása valahogy megváltozik.

Az olyan pillanatokban, amelyekben magunkra maradunk és tárgyaink, eszközeink láthatatlanná válnak - könnyen elhisszük, hogy a világ egy csendes hely. Zajoktól és fényektől mentesen az oly sokszor elnyomott gondolatok erőre kapnak, érzik, hogy eljött az idő. Az idő amikor összegubancolhatják harmonikusnak tűnő életünket.

Autóban ültem éppen, mikor az áramszünet miatt elsötétedett. A kiadó tábla nem zizegett pirosan, a zárva felirat sem pörkölte halálra a legyeket. A jelzőlámpák megpihentek, egyéniségüktől megfosztva álltak a búrába zárt gyalogos figurák. A benzinkút áraira nem terelődött szem, az autóutat nem vette ölbe a közúti világítás. A vihar szépségét nem sokszorozta fel a járdákon csillámló nyári eső, nem táncoltak opálos fénysugarak a koszos pocsolyákban.

Egy szempillantás alatt, mintha megállt volna az élet a körúton.

Ültem a kormány mögött és a legközelebbi lehetőségnél félrehúzódtam. Elsétáltam egy nyugodt részre. Nem éreztem rosszul magam. Élveztem a kialakult helyzetet. Rágyújtottam egy szál cigarettára, a gyufa melege rövid csókban vált eggyé a fullasztó párával.

Úgy éreztem én vagyok a sötétség. Úgy éreztem, hogy ez az egész értem van. Úgy éreztem, hogy minden létező, alázatosan engem kezdett szolgálni. Talán tudták, hogy csend kell nekem. Talán sejtették, hogy egyedül sehol sem találom meg. Talán tudták, hogy nem is kerestem. Talán mindig is féltem tőle.

Az ember megijed ha valami váratlan történik vele. Ha nem tud úrrá lenni önmagán, a félelem megbénítja. Ha sokk élmény éri, talán örökre a nihilt választja az eseménydús élet helyett. Olyannyira meg akarja kímélni magát az olyan nyugtalanító tényezőktől, mint a gondolatai.

A szememet a cigaretta narancsosan izzó vége ragadta el. Mindvégig a tűz jelentőségére emlékeztetett. A láng, a meleg, a fény, a tűz  - egyfélék. Erejük és fontosságuk felbecsülhetetlen. Életünk nélkülözhetetlen részei, de ha teljhatalmat kapnak végeznek az emberrel.

Egy kapcsolatban létfontosságú a fenntarthatóság szempontjából megtalálni az ideális hőmérsékletet. Sajnos nekünk nem sikerült.
A kapcsolatomban rettenetesen fáztam.
Míg a másik fél teste magányában is izzott.
Nem volt rám szüksége - másra vágyott - hűvöset, zártat, sötétet akart, mert már egyedül is melege volt.
Nem tudott rajtam segíteni, nem tudott felmelegíteni.
Az én testem nyitottságra, világosra, melegségre vágyott.
Érzelmekre, törődésre, de igényeink nem egyfelé tartottak.

Hazamehettem volna, ismertem a járást. Az autón van világítás, semmiben sem akadályozott az áramszünet. Az igazság az volt, hogy nem akartam. Hazaindulni még talán, de hazaérni semmiképp.



Mikor egyedül voltam kevésbé éreztem a reszkető testemet szánalmasnak. EGYEDÜL FÁZNI MÉGIS MÁS, MINT A TŰZ KÖZVETLEN KÖZELÉBEN. A tűz mellett fázni megbocsáthatatlan és elviselhetetlen érzés.

Olyan régóta fáztam már, hogy teljesen kihűlt a testem. Az érzéseim gúzsba kötöttek és elfagyott végtagokkal nem tudtam kiszabadulni. Sokáig reméltem a meleget a tűztől. Próbáltam közeledni felé, de mindig égési sérülés lett belőle, nem felmelegedés.

Az utolsó adag füstöt fújtam ki, amikor a csikket ledobtam a lábam elé és ahogy eltapostam - hirtelen világos lett. Amint kialudt a parázs, amint eloltottam a tüzet - minden helyreállt.

Egyszer s mindenkorra megértettem mit akartak üzenni nekem.

Hazamentem és végre eloltottam a tüzet. Mert még a hamu is jobb, mint a tűz, ami mellett jéggé fagy a szívem.

Ahogy ott maradtam a tűz nélküli szobában, hirtelen több levegőm lett. Az összes oxigén az enyém volt. Nem fukarkodtam hát vele tovább. Jó nagyokat szívtam belőle és kihúzott mellkassal, egyenes tartással összeszedtem az ott maradt hamut, majd a ház elé szórtam.

A szobából az ablakon át néztem, ahogy az eső elhűti, a szél széthordja, a föld beissza.
Nem a kukába dobtam, nem lapátra tettem.
Új esélyt adtam neki az életre.
Kívánom, hogy támadjon fel poraiból. Mással, máshol, másképp.

A lábfejemen takaró, kezemben vörösbor pihen az öblös pohárban. Hallom ahogy a szél és az esőcseppek barátkoznak a szinte őszi, július estén.

Lehet, hogy hűvös van.
De már nem fázom.




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

emlék-párologtató

Elpárolgó füstös memória A fejek fölül hol a glória?  Négy fal közé zárva gomolygó Ködben várakoznak a toporgók Szabadság érzéssel választottak börtönt Táblázott kiút? Innen nincs exit rögtön Lassú világban fanyar ízű az elmúló idő  Szahara szájú szeretők - igazából kik ők? Csinos arcok, formás testek: a fiatalság bonyolult és merengő Lázadás és káosz: szemfehérjék izzó mosolyában senyvedő  Hazug oxigén - fénytelen torkokból fújt mesék illannak el  Egyszerű bájukkal a lét elviselhetetlenségét tompítják el Átlátszatlan, bemattult poharak szélére száradt érzést sikálók Tükör mélyére mászó, magukra visszanézők: hamisból kiszállók Elharapott ínyrózsaszín ígéretek: remény illatú fogadalmak Múló zsibbadás után fül-zúgnak a megváltó forradalmak

csőlátás

zöld szemek alján feneketlen kút, nem áll víz ott túlcsorduló érzéseket kivezető örök-forrást sírok törékeny újságpapír - betűk, kontextus - átlátom az instant messzelátót nyirkos tenyérrel formázom fókuszban a szégyenlős táj, ősz-színekkel takarózik a horizontot kémlelem, miközben a kétely vakarózik vad és szelíd szikrákat szórnak az illékony képzetek szűk távcső keresztmetszetében szorítom a két kezed félek éles könnyeket szül a gondolat, ha torkomon akad döntök: hallhatóvá gyúrom még ha viszonzatlan is marad elárulom félszegen: kettőnket látom egy poszterszerű helyen vakít a szerelem, melengető fények kápráznak a szemüvegen

aki éjjel..

a műanyag pohár el dobható, nem kérdé s használttá a tiszta is könnyen rontható felszínes helyről inni  üdítő érzés vibráló városi lelket összeroppantó sok hiábavaló pohártöltögetés után valódit keresel és ez igazi áldás remegő kézzel festettet kutatsz bután  felhajtod a korai piacot: Ő vár rád   marasztalni akarónak igazi melós szépség idő míg száj és perem egymásra talál   porcelán csészében kortyolható mélység sűrűjében teafű, abból oldódik a halál  Hitka Viktória - Porcelán csésze