Ugrás a fő tartalomra

---------------------------------------------------

A fehér csík
Mária. Mária. Mária. Mária.  Mária. Mária. Mária. Mária.  Mária. Mária. 


M. Á. R. I. A.
M Á R I A
A I R Á M
M Á R A I
Á M R A I
I M Á R A


Bosszantóan átlagos életet kreált magának. Hamvas és fiatal volt, de vézna és gyámoltalan. A csontjain alig volt hús, és az ereiben, mintha higany folyt volna vér helyett. Kínosan ügyelt rá, hogy ne történjen vele semmi különös. Ha valami nem volt teljesen kiszámítható attól összerezzent, mint egy mihaszna rágcsáló, akinek a testvérét éppen kettécsapta az egérfogó. A hétvégéit csak az különböztette meg a hétköznapoktól, hogy olyankor a napindító feketéjét otthon hörpintette fel.
Sajnos még szombaton is képes volt hadarni. Nem a szavakat kergette túl gyorsan karámba, hanem a feladatokat zsúfolta egymásra fejvesztve. Hatvan perc? Huszonnégy óra? Neki minden kevésnek bizonyult. Őrült tempót diktált neki a világ? Ez az untig lerágott frázis tartotta volna gúzsba kötve?
Rohanó világ.
Nem tűnik olyan ijesztőnek. A lánynak mégis ez a művészien megkomponált hazugság volt a mindene. A börtön, amit saját magának hozott létre, ahol a hideg rácsokat a félelmei csiszolták élessé. Foglyul ejtette az álmait és az őrséget a saját védelmére tartotta fenn. Ezt a tudat alatt babusgatott, sérülékeny krepp-papírvilágot a legkisebb váratlan esemény romba dönthette volna. De Mária nem hagyta.
Az igazság az volt, hogy a munkahelyén sosem tartott szünetet és haza is csak akkor indult el, mikor már alig látott a fáradtságtól. Totális apátiába taszította őt a munka, az elvárások, a hipnotizáló monitor fénye. Modern rabszolgaként élt – bár nem volt lánc a lábán és ostorral sem bántották – fogvatartott volt. A legszomorúbb az egészben, hogy egyszerűen nem tudott ellazulni és ebben az undorító tökéletességre törekvő maximalizmusa volt a hunyó. Tulajdonképpen minden fontosabb volt annál, hogy élvezze az életet.
De aztán eljött az ő pillanata. Isten tudja miért, kikapcsolódásképp, minden ok nélkül a nevét kezdte firkálgatni a morzsás kenyérpapírra, amikor is egy anagrammára lett figyelmes. Arra, amelyik őt akarta megszólítani. Tüstént a könyvespolchoz rohant, lefújta a porréteget a Márai kötetről és végigpörgette az egész sárgásbarna laphalmazt, belélegezve az édeskés dohányillatot:
„A dolgok ezen a napon végre szólani kezdettek hozzám, valami történt, az élet megszólalt. S ilyenkor nagyon kell figyelni, gondolom. Mert az élet különös jelbeszéde mindennel szól hozzánk ilyen napokon, minden figyelmeztet, minden jel és ábra, csak meg kell érteni. A dolgok egy napon megérnek és válaszolnak.”[1]  
A sorok után belenyilallt a fájdalom és a szívéhez kapott. Oly régen nem szánt önmagára egy percet sem, úgyhogy egyszersmind csak a fehér csík járt az eszében. A vágy, amit mindig elnyomott, az álom, amit selyemzsebkendőbe csomagolt és kulcsra zárt egy éjsötét fiókba.
Vajon elég erős lesz hozzá, hogy felvállalja a fehér csíkot?
A lány nem tudta a választ, de olyannyira felbátorodott az író soraitól, hogy már az a végtelenül hosszú út sem riasztotta el, ami az álma és közte húzódott.
Őszintén érezte, hogy meg kell szereznie a fehér csíkot. Tudta, hogy ez a kaland lesz az első lépése önmaga felé. A szabadság felé.






[1] Márai Sándor: A gyertyák csonkig égnek 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

emlék-párologtató

Elpárolgó füstös memória A fejek fölül hol a glória?  Négy fal közé zárva gomolygó Ködben várakoznak a toporgók Szabadság érzéssel választottak börtönt Táblázott kiút? Innen nincs exit rögtön Lassú világban fanyar ízű az elmúló idő  Szahara szájú szeretők - igazából kik ők? Csinos arcok, formás testek: a fiatalság bonyolult és merengő Lázadás és káosz: szemfehérjék izzó mosolyában senyvedő  Hazug oxigén - fénytelen torkokból fújt mesék illannak el  Egyszerű bájukkal a lét elviselhetetlenségét tompítják el Átlátszatlan, bemattult poharak szélére száradt érzést sikálók Tükör mélyére mászó, magukra visszanézők: hamisból kiszállók Elharapott ínyrózsaszín ígéretek: remény illatú fogadalmak Múló zsibbadás után fül-zúgnak a megváltó forradalmak

csőlátás

zöld szemek alján feneketlen kút, nem áll víz ott túlcsorduló érzéseket kivezető örök-forrást sírok törékeny újságpapír - betűk, kontextus - átlátom az instant messzelátót nyirkos tenyérrel formázom fókuszban a szégyenlős táj, ősz-színekkel takarózik a horizontot kémlelem, miközben a kétely vakarózik vad és szelíd szikrákat szórnak az illékony képzetek szűk távcső keresztmetszetében szorítom a két kezed félek éles könnyeket szül a gondolat, ha torkomon akad döntök: hallhatóvá gyúrom még ha viszonzatlan is marad elárulom félszegen: kettőnket látom egy poszterszerű helyen vakít a szerelem, melengető fények kápráznak a szemüvegen

aki éjjel..

a műanyag pohár el dobható, nem kérdé s használttá a tiszta is könnyen rontható felszínes helyről inni  üdítő érzés vibráló városi lelket összeroppantó sok hiábavaló pohártöltögetés után valódit keresel és ez igazi áldás remegő kézzel festettet kutatsz bután  felhajtod a korai piacot: Ő vár rád   marasztalni akarónak igazi melós szépség idő míg száj és perem egymásra talál   porcelán csészében kortyolható mélység sűrűjében teafű, abból oldódik a halál  Hitka Viktória - Porcelán csésze