Ugrás a fő tartalomra

Háború az élet

Minden osztályban van egy szájhős és mindig van egy áldozat, akit kiválaszt magának. Ilyen egyszerű lenne? Vajon tényleg az áldozat az, akit sajnálni kell? Vajon mi lappang a látszólag erősebb, bántó fél elméjében a hangos szavak mögött? Történetünkben adott két főszereplő. Tanár és diák. Szakáll és Góré. A kék oldalon a boldogíthatatlan ember, az örök szomorúság: egy elhagyott férj, egy becsődölt apa, egy nélkülöző tanár, egy magányos férfi. Vele szemben pirosan izzik a zabolázatlan erő, a tajtékos ficsúr: egy meg nem értett gyermek, egy hatalomvágyó fiú, egy elviselhetetlen tanuló, egy boldogíthatatlan ember. A látszat ellenére, ők ketten egészen hasonlóak. Kettejük viszonyában állandó harcot vív a vonzás és a taszítás. Akárcsak egy mágnesrúd két különböző pólusa. Ha a két személy egy légtérbe kerül, érezni, sőt szinte látni lehet a feszültséget – pont, mint az általános iskolai kísérletben. Ilyenkor a szemek a belső zavarodottságot elrejtve, egyfelé merednek. A hangsúly a pólusokon van. Szakállon és Górén. Mindenki más a teremben csak egy rakás vasreszelékként funkcionál. Itt nincs nyílt véleménynyilvánítás. Itt fegyelem van. Hangtalan összenézések, riadt pislogások és szájzugban elrejtett gondolatok fémjelzik ezt a háborút. Néhányan a tekintélyt parancsoló tanár pártján állnak, míg mások töretlenül képviselik a morajló fiatalságot.
Április elseje. Bolondok napja. A nap, ami keringőre hívja a diákokat. Góré a szokásosnál korábban kelt aznap és nem felejtette el a legfontosabb kellékét sem. Egy kiló sóval indult útnak, a tőle nem megszokott módon, mosollyal az arcán. Baljós görbület volt ez: nem gúnyos, nem önelégült – afféle boldog mosoly, mint amit a várva várt pillanat egyre csökkenő távolsága okoz. Eközben a tanár úr semmi szokatlant nem tapasztalt. Mint minden áldott hétköznap, ma reggel is korán kelt és fájós torkát pálinkával öblögette, majd alaposan fogat mosott. Forró kávéját magának főzte le és ízesítés nélkül termoszba töltötte. Felöltötte megszokott öltözékét és elindult a munkahelyére. Természetesen útközben megvette a reggeli lapot is, amit az egy óra villamoson zötykölődés alatt, el is olvasott.
A fizika órát nem sokan várták, így a csengő hangjára a teremben valóságos pánik vette kezdetét. Szerdánként mindig Szakáll úrral indult a nap és a temérdek feladott házi feladat miatt, általában vele is fejeződött be. A mai nap azonban más volt. 
A tanár úr asztalon tartott kávézó szettjében, a kézzel készült agyagedény őrizte a cukrot – ma azonban a kora reggeli ürítést követően, beöntést kapott és a tartalma sóra változott. A beavatottak alig várták, hogy kinyíljon a fémkulacs és feltörjön belőle a melegen gőzölgő fekete illata. Izgatottságukat tovább tetézte, hogy tudták az áldozat saját kezével fogja beadagolni magának, a jelen esetben „sós” bosszút. Míg a hetes jelentett, a kanál négyszer fordult. Rövid keverés után Szakáll belekortyolt. Természetesen érezte, hogy valami nem stimmel, de isten tudja miért, visszafogta feltörő érzelmeit és a nyelés mellett döntött. A sós kávét ízlelgetve megjelent benne a felismerés, amelyet egy belső „elérkezett a bosszú pillanata” kiáltás követett. Tudta, hogy a lázadás „ifjait” éppen a felháborodása tenné határtalanul boldoggá, ezért bögréjével a kezében felállt és elkezdett a sorok között járkálni, miközben ékesen szavalta a tananyagot. Égett a gyomra, undorodott a sós íztől, mégis mintha hosszú ideje most lett volna a legkiegyensúlyozottabb. Végre volt célja és bármi áron véghez akarta vinni. A levegőben keveredett az erősödő csalódottság és a kamasz izzadság szaga - a tanár úr padok közötti útját viszont feltűnő magabiztosság kísérte. A fiatalok nem értették mi történt, hiszen már régen ki kellett volna köpnie azt a botrányosan sós löttyöt. Kigúvadt szemekkel követték Szakállt és valami elégedetlenségért áhítozva csüngtek ajkain. A teljes kudarcot az jelentette, amikor a tanár úr szemrebbenés nélkül felhörpintette az utolsó csepp kávét is.
A terv meghiúsult, a csőd egyértelmű volt – a diákok magyarázat nélkül ültek, vörösen és hebehurgyán. Lassan ki is csöngettek. A teremből most a tanár ment ki leghamarabb, útja feltűnés nélkül a mosdóba vezetett. A naplót és a cuccait a fűtőtestre helyezte, mutatóujját megnedvesítette, majd ledugta a torkán. Amíg a teremben az elit alakulat szinte megsemmisülve tapadt a székekhez, a tanár úr boldogan öblítette le a sok év alatt összegyűlt bánatát a vécén. A hideg víztől nedves arca csillogott a beszűrődő napfényben. A koszos tükörben megpillantotta rég nem látott önmagát és tudta, nem csak a kávé távozott belőle. 
Április volt. Az új hónap első napját kissé szokatlanul köszöntötte: felszakadó, hangos nevetéssel. Őszintén boldognak érezte magát, és tudjátok mit, az is volt.      

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gyász-színű Péntek

Sajnálom, hogy az emberek a számok és a tárgyak rabjai lettek. Mialatt a világból szép lassan kivesznek a valódi értékek, mi még csak észre sem vesszük, hogy baj van, mert az orrunknál fogva vezetnek minket. Mindig van mivel hülyíteni a népet – „tapossák csak egymást” – most pl. a kamu 70%-okkal „járnak jól” az emberek. Elborzaszt, hogy vannak, akik ész nélkül vásárolnak olyan termékeket, amikre szükségünk sincs, csak azért, hogy ki ne maradjanak valamiből. Valamiből, ami receptre fel van írva a reklámok segítségével. A helyes értékrend szerint, nem attól leszel valaki, mert megvásárolsz valamit. Ha ugyanis ez minden, amit letettél az asztalra, akkor semmi sem történt: beálltál a sorba.  Nem, az nem valódi tett, nem elismerhető cselekedet, hogy egy számlára ráírják a nevedet és birtokosa leszel egy tárgynak, ami abban a pillanatban annyit ér, amennyit adsz érte. Igazából annyit sem, mert az előállítása a tizedébe sem került. A megvásárlás pillanatától fogva csak csökken az „értéke”...

sin(x)

Grafikont kellett rajzolnom az életemről. Moncsitól kaptam hozzá színes tollat, ceruzát. Volt csillám is. Meg ragasztó.  Nehéz volt elkezdeni, aztán meg befejezni. A csillám nem kellett. Nem tudtam hova szórjam.. A filctollakból sem használtam mindet, nem volt szükségem színekre. De a végén rájöttem lehet, hogy tényleg én vagyok az a görbe, én vagyok amikor épp a nullát karcolja és én vagyok amikor a magasban küzdök a nagy boldogsággal. Ez se jó, az se jó amikor grafikonként én élem meg a hullámzást.  Hányinger. B6. De néha a vitamin sem segít:) Visszatekintve viszont az ember már azt sajnálja miért nem örökített meg minden egyes pillanatot. Mindig azon kesergünk, hogy mi volt és mi lehetett volna. Miért nem tudunk teljesen megélni egyetlen pillanatot sem és legfőképpen miért kell nekünk mindenre tudni a választ? Néha jó menni, ha úgy érzed menned kell. És lehet, hogy az ismerős sarkon túl valami vár rád. De ki Ő? Vagy mi ő? Vajon tudja,...

Esti mese cukormentesen

  Egyszer volt, hol nem volt. Volt egyszer egy futószalag. Az avatatlan szemeknek, igen egyszerűnek és közönségesnek tűnhetett - ugyanolyan piszkos, fekete futószalag volt, mint a többi. Senki nem becézte, érintést vagy simogatást nagyon ritkán kapott. Alapvető tárgynak tartották, munkájának fontosságán nem elmélkedtek. Legtöbbször méltatlanul bántak vele, értéke kizárólagosan akkor emelkedett meg egy kicsit, amikor a szalag minden négyzetcentimétere tele volt áruval. Ekkor sóvárgó szempárok kémlelték az olykor mozdulásra bírt szállítmányozót és türelmetlenül várták, mikor bukkan már elő legalább egy néhány centiméter széles, fekete terület. Hangos sóhajjal nyugtázták, hogy végre pakolhatnak az üres részre és néha elmormoltak mellette egy szelíd dicséretet.  A futószalagok élete ennyiből állt. Fáradhatatlanul görögtek tovább a fogyasztói társadalom remekei alatt - az ő érdemük volt, hogy a pénztáros nyújtózkodás nélkül kézbe vehette a joghurtot bifidus essensis-szel, beblokkol...